tirsdag 24. februar 2009

Lyrikk


Når jeg hører ordet lyrikk tenker jeg på dikt, rim og rytme. Jeg har ikke så veldig stor kjennskap til lyrikk sjangeren, så derfor har jeg funnet et par faktasetninger om lyrikk på internett:
- Ofte er lyrikk blitt kalt den "subjektive sjangeren", fordi lyrikerene gjennom diktene sine gav uttrykk for stemninger og følelser.
- I utgangspunktet var lyriske tekster i bunden form, dvs. tekster som ble skrevet etter bestemte mønster. Den bundne formen kjennetegner ikke lenger lyrikken. Formen kan variere fra et fast mønster til såkalte "frie vers".
Aust- Vågøy:
De brente våre gårder.De drepte våre menn.La våre hjerter hamredet om og om igjen.La våre hjerter huggemed harde, vonde slag.De brente våre gårder.De gjorde det i dag.De brente våre gårder.De drepte våre menn.Bak hver som gikk i døden,står tusener igjen.Står tusen andre samleti steil og naken tross.Å, døde kamerater,de kuer aldri oss.
Aust- Vågøy ble skrevet av Inger Hagerup og er hentet fra diktsamlingen ”Vidare” som ble gitt ut i 1945.
Grunnen til at jeg valgte akkurat dette diktet er fordi vi leste det på ungdomskolen, og det gjorde inntrykk på meg. Jeg synes det er veldig bra skrevet, og jeg synes Inger Hagerup får fortalt en hel historie med bare noen få ord. Diktet er skrevet når krigen endelig var slutt, og jeg tror det handler om alle skadene motstanderne påførte, men at de som fortsatt er igjen står samlet, og at de ikke skal la seg knekke.


Her fant jeg bildet:

Ingen kommentarer: